Hodnocení: ⭐⭐⭐⭐⭐ 6/5
Jste zvědaví, jak se to dělá, aby byla reklama úspěšná? Nebo vás jen zajímá, čím se odlišují ti nejlepší ve světě byznysu od těch průměrných? Pak je tato kniha pro vás.
Recenze: Alchymie*, Autor: Rory Sutherland
(*plný název knihy: Alchymie: kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl)
Co slibuje obal:
✔ „Zásadní kniha. Skvěle použitelná na všechno v životě a proklatě vtipná.“
✔ Logika je nástrojem, nikoliv pravidlem.
✔ Neočekávané nebo nelogické věci zaujmou mnohem víc než ty jasně logické.
✔ Skutečný génius lidstva spočívá ve schopnosti mít přibližně pravdu.
Stručný obsah:
Kniha je kromě předmluvy a úvodu a závěru rozdělena do 7 částí.
- O užívání a zneužívání mozku
- Alchymistův příběh (aneb proč magie přežívá dodnes)
- Signalizace
- Nevědomé hackování: signalizace sobě samému
- Satistatek (satisficing)
- Psychofyzika
- Jak se stát alchymistou
+ stovky poznámek pod čarou, které tu knihu dělají asi tak 100x čtivější.
Pro koho kniha je:
✔ Pro všechny marketéry. Pro kopíky. Pro všechny ostatní, co se chtějí dozvědět (čtivě!) něco o tom, jak funguje lidská psychika.
Pro koho kniha není:
❌ Pro konzervy. Pro lidi, co je marketing nezajímá. Co nechtějí mít u piva navrch s nějakou zajímavou historkou.
Co nejdůležitějšího si z knihy odnáším já osobně:
Jsem uchvácena. Spoustu AHA momentů, mockrát jsem se u knihy zasmála – nejen pomyslným úšklebkem na půl huby, ale opravdovým smíchem.
Normálně poznámky pod čarou buď naprosto ignoruji, nebo jen letmo přečtu, „aby se neřeklo“, ale na konci knihy zcela jistě nevím, co v nich bylo. Zkrátka nebyly dost zajímavé. Ale v této knize je to jinak. Poznámky pod čarou jsou přímé komentáře / doplnění autora, ale dost často také utrousené věty, které si jenom myslím v hlavě. Jinými slovy, jako bych s autorem seděla u piva, a živě jsme probírali tipy/triky a drby ze zákulisí marketingu. Komentáře jsou vtipné, zajímavé a osvěží celý text na stránce. Sama jsem se přistihla, že sotva obrátím stránku, už očima hledám hvězdičky a jejich počet v textu, abych věděla, kdy a jak dlouhá poznámka bude. (ano, diagnóza 🙂 ale tahle kniha mě OPRAVDU bavila.
Věděli jste, že:
- první iPhone vznikl proto, že Steve Jobs měl panickou hrůzu z knoflíků? a proto si vytvořil první mobil bez nich. (v době prvního iphone byly všechny konkurenční telefony tlačítkové pozn. red.)
- Mc Donald schválně nemá příbory? aby si při jídle byli všichni „rovni“. (zapraseni stejně .-) A taky že záměrně omezil svou nabídku „jen“ na tři varianty jídla (burgery, saláty, tortily) Jednoduše proto, aby si lidi rychle a snadno vybrali. (lehce si všichni vybavíme, jak jsme nerozhodní v čínské restauraci, kde toho mají asi 30 řádků v jejich písmu, a není podle čeho si vybírat.)
- První walkman měl i nahrávání, ale nechali tuto funkci odstranit, aby bylo jasné, že stroj má jen jednu jasnou funkci. (zkrátka možnost pouze poslouchat hudbu v letadle / na procházce)
- Vzhled a forma obálky a pozvánky na svatbu a nebo jinou velkou událost podvědomě rozhodne, zda tam chceme jít, a půjdeme, nebo ne?
- Pruhované pasty na zuby, se vyrábí jenom proto, aby posílily proklamovanou trojí účinnost? Protože tři viditelné pruhy působí přesvědčivěji (bez většího přemýšlení), že má pasta trojí účinek.
- Vůně ovlivňuje přitažlivost mnohem více, než si připouštíme. Z výsledků jednoho experimentu vyplývá, že nás přitahuje vůně lidí, kteří mají stejný imunitní systém.
Zde zajímavé postřehy k zamyšlení:
🎯Zaostřovací iluze: Když lidem namluvíte, že nějaké zboží prostě „musejí mít“, přikládají rozdílu v kvalitě života, který jim toto zboží přinese, mnohem větší váhu.
🎯Nikdo nedokáže vnímat realitu objektivně, protože všechno, co víme, je interpretací našeho vlastního mozku.
🎯Lidé patrně milují volbu pro ni samotnou. Těžko budete milovat něco, pro co jste se sami nerozhodli.
Kam se hrabou jiné „teoretické“ knihy. Tohle je sbírka zajímavých faktů z marketingové historie – co fungovalo, a co nikoliv a proč.
A zároveň svěží návod na to, jak to zkusit napodobit tak, aby to FAKT fungovalo. I nám – obyčejným lidem. 💣💣💣
Rozhodně doporučuji.👌👍
Cena: 499 Kč dle obalu